Telefon: 74/570-800/113
E-mail: hatosagiirodavezeto@tamasi.hu
Iroda: földszint 13-as iroda
Telefon: 74/570-800/108
E-mail: lendvaine@tamasi.hu
Iroda: földszint 8-as iroda
Telefon: 74/570-800/109
E-mail: lacza.erika@tamasi.hu
Iroda: földszint 9-es iroda
Települési támogatás keretében az alábbi célokra nyújtható támogatás:
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság állapítható meg annak a gyermeket nevelő családnak, ahol az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 47.025,. Ft-ot, gyermekét egyedül nevelő szülő, tartósan beteg gyermeket nevelő szülők esetében pedig a 51.300,- Ft–ot feltéve, hogy a vagyoni helyzet vizsgálata során az egy főre jutó vagyon (hasznosítható ingatlan, jármű, vagyon értékű jog) értéke nem haladja meg külön-külön számítva a szociális vetítési alap összegének hússzorosát (570.000,-Ft) vagy együtt számítva szociális vetítési alap összegének hetvenszeresét (1.995.000,-Ft). Nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben a szülő vagy a tartásra köteles más törvényes képviselő életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az általuk lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.
A kérelemhez szükséges dokumentumok:
A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultság alapján jogosult a bölcsődés, óvodás, 1- 8. évfolyamon nappali rendszerű oktatásban részt vevő, illetve a fogyatékos gyermekek számára nappali ellátást nyújtó intézményben elhelyezett (bölcsődés, óvodás, 1-8. évfolyamos) gyermekek után az intézményi térítési díj 100 %- ának kedvezményként való biztosítására, középiskolai évfolyamokban az intézményi térítési díj 50%- ának kedvezményként való biztosítására. Akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága a tárgyév augusztus 1-jén fennáll, a tárgyév augusztus hónapjában, a tárgyév november 1-jén fennáll, a tárgyév november hónapjában pénzbeli támogatásban részesül.
Az eljárás illetékmentes.
Ha valaki feltehetõen más tulajdonában álló, a személyi tulajdon szokásos tárgyai körébe tartozó dolgot talál, akkor köteles azt a találástól számított 8 napon belül a települési önkormányzat jegyzőjének beszolgáltatni. A találó hozza magával a talált tárgyat (ha lehetséges) és a személyazonosságát igazoló iratait. Az önkormányzat jegyzője jegyzőkönyvet vesz fel a beszolgáltatásról, átveszi és megõrzi a talált tárgyat. A jegyzőkönyvben a találó nyilatkozik arra vonatkozóan, hogy a talált tárgyra igényt tart-e akkor, ha azért a jogos tulajdonosa nem jelentkezik. Ha a talált tárgyért a tulajdonos nem jelentkezik és arra a találó igényt tartott, akkor a beszolgáltatást követõ 3. hónap letelte után 8 napon belül a találó személyesen kérheti a dolog használatába történő kiadását. Ha a jogosult a találástól számított egy éven belül sem a jegyzőnél, sem a találónál nem jelentkezik, akkor a találó a neki kiadott dolog tulajdonjogát megszerzi.
Az eljárás illetékmentes.
ügyintéző: Lendvainé Bukovics Nikolett
tel.: 74/570-800/108
ANYAKÖNYVEZÉSSEL KAPCSOLATOS ÜGYEK
Elektronikus Anyakönyv (EAK) vezetése
1895. október 1. napjától 2014. június 30. napjáig vezetett papíralapú anyakönyvi alapbejegyzések folyamatosan, szükség szerinti rögzítése az új EAK rendszerbe.
Születési esemény anyakönyvezése
Tamási városban nem jellemző, hiszen a város kórházzal nem rendelkezik.
Teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat
mind születendő, mind pedig megszületett gyermekre bármely anyakönyvvezető előtt személyesen tehető.
A teljes hatályú apai elismerő nyilatkozatok felvételénél vizsgálni kell a benyújtandó iratok meglétét és az eljárás jogszerűségét.
Aszületendő gyermekre megtenni kívánt teljes hatályú apai elismerő nyilatkozathoz szükséges iratok:
- a szülész-nőgyógyász szakorvos által kiállított igazolás apai elismerő nyilatkozathoz, amelynek
tartalmaznia kell:
§ a szülés várható időpontját,
§ a vélelmezett fogantatási időt,
§ valamint a szülés várható helyét,
§ kiállítás dátumát,
§ kiállító orvos aláírását és pecsétjét.
- az elismerést tevő apa és az anya érvényes, a személyazonosságát és állampolgárságát
igazoló okmányai (személyazonosító igazolvány, útlevél, és a lakcímet igazoló hatósági
bizonyítvány (lakcímkártya)),
- elvált, vagy özvegy családi állapotú anya esetén a családi állapot igazolására szolgáló irat (pl.:
jogerősített vagy véglegesített bírói ítélet, záradékolt házassági anyakönyvi kivonat, halotti
anyakönyvi kivonat).
Amegszületett gyermekre megtenni kívánt apai elismerő nyilatkozathoz csatolandó iratok:
- a születendő gyermeknél leírt személyes okmányok, és az anya családi állapotát igazoló okiratokon
kívül szükséges
§ a megszületett gyermek születési anyakönyvi kivonata,
§ lakcímét igazoló hatósági igazolványa.
Házasságkötés
A házasságkötés országos illetékességgel bír, amely azt jelenti, hogy a házasulandók annál az anyakönyvezetőnél köthetnek házasságot, ahol a házassági szándékukat bejelentették.
Az anyakönyvvezető a házassági szándék bejelentéséről jegyzőkönyvet vesz fel.
Házassági szándék bejelentéséhez mindkét fél együttes, személyes jelenléte szükséges.
A házassági szándék bejelentéséhez szükséges iratok:
- mindkét házasulandó születési eseményét tartalmazza az EAK,
- a személyazonosságot és az állampolgárságot igazoló okiratok, és a lakcímet igazoló hatósági
bizonyítvány (lakcímkártya),
- elvált, vagy özvegy házasulandó fél esetében családi állapot igazolására van szükség, előző házasságot és válást, vagy előző házastárs halálesetét tartalmazza az EAK.
A házasság megkötésére a bejelentkezéstől számított harmincegyedik naptól kerülhet sor.
A kötelező várakozási idő alóli felmentésért alapos indokkal a házasságkötés helye szerinti jegyzőhöz lehet kérelemmel fordulni. A kérelem illetékmentes. Az illetékes jegyző a kötelező várakozási idő alóli felmentés megadásáról, vagy megtagadásáról a házasulandó feleket határozattal értesíti.
A házasulandó feleknek a munkaidőn, és/vagy az önkormányzat hivatali helyiségen túli házasságkötési kérelme esetében Tamási Város Önkormányzati Képviselő-testületének a házasságkötés és a bejegyzett élettársi kapcsolat megrendezéséről és díjáról szóló 25/2017. (IX.28.) önkormányzati rendelete szerinti kérelmet kell előterjeszteniük Tamási Város Jegyzőjéhez, aki a rendeletben foglalt feltételek megléte esetén engedélyezi a fent hivatkozott rendeletben foglaltak alapján a házasság munkaidőn, és/vagy hivatali helyiségen kívüli megkötését.
A házasulandó feleknek a fenti rendeletben meghatározott díjakat legkésőbb a házasságkötést megelőző 15. napig kell megfizetni a Hivatal pénztárába.
Az anyakönyvvezető a házasságkötés időpontját a házasulókkal folytatott egyeztetést követően tűzi ki.
A házasulandó feleknek kell gondoskodniuk a tanúkról, akik nagykorú, és cselekvőképes személyek lehetnek.
Külföldi állampolgár házasságkötése:
Külföldi állampolgár házasságkötésére irányuló szándékának bejelentésekor az anyakönyvvezető vizsgálja, hogy a jogszabályi előírásokban foglalt előfeltételek fennállnak-e.
A külföldi állampolgár házasságkötéséhez szükséges iratok (alapesetben):
A külföldi házasulandónak az iratokat az Országos Fordító-és Fordításhitelesítő Intézet által történő fordítással ellátva kell benyújtani, vagy EU-s állampolgár esetén fordítási segédlettel ellátva.
Az anyakönyvvezető a fent felsorolt iratokat a házasságkötési szándék bejelentéséről felvett jegyzőkönyvvel együtt az iratok elfogadhatóságának vizsgálata céljából felterjeszti a Tolna Vármegyei Kormányhivatal anyakönyvi szervéhez.
Amikor az anyakönyvi szervnek a külföldi okiratok elfogadhatóságáról vagy a felmentésről szóló döntése az anyakönyvvezetőhöz megérkezett, a házasságkötés az onnan számított 31. naptól köthető meg.
Az anyakönyvi szerv ügyintézési határideje harminc nap.
Amennyiben valamelyik házasulandó fél vagy tanú a magyar nyelvet nem érti,és nem beszéli, úgy a házasulandóknak kell tolmácsról gondoskodniuk.
Bejegyzett élettársi kapcsolat (BÉT)
A bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése iránti szándékot a fővárosi kerületi, a megyei jogú városi, valamint a járási hivatal székhelye szerinti képviselő-testület hivatalának anyakönyvvezetőjénél lehet bejelenteni.
A BÉT megkötésének általános szabályai megfelelnek a házasságkötésnél leírtakkal.
Haláleset anyakönyvezése
A haláleset anyakönyvezésére az az anyakönyvezető illetékes, akinek a közigazgatási területén a haláleset történt.
A haláleset bejelentése a halottvizsgálatot végző orvos által kiállított halottvizsgálati bizonyítvánnyal/EHVB feltöltésével történik, amelyhez csatolni kell az elhalt személyi azonosságát igazoló okmányait, és amennyiben hozzátartozó rendelkezésére áll, akkor az elhalt születési és/vagy házassági anyakönyvi kivonatát.
A haláleset anyakönyvezéséhez az EAK-ban szerepelni kell az elhunyt születésének, házasságának, elvált családi állapot esetén a válásának, özvegy családi állapot esetén a házastársa halálesetének és a házassága megszűnésének.
A halálesetet bejelentheti a hozzátartozó, vagy az, aki a halálesetről tudomást szerzett. Temetkezési vállalkozó által történt bejelentéshez szükséges az elhunyt hozzátartozójának meghatalmazása is.
Anyakönyvezés után az elhalt személyazonosító igazolványa - érvénytelenítés után - a hozzátartozó kérelme alapján visszaadható.
Névváltoztatási, névviselési eljárások
Születési név változtatása
Eljárást megindító irat benyújtásának módja: formanyomtatványon
Kérelemre a születési családi és utónév módosítható. A családi név változtatása, valamint új utónév kérelmezése esetén az anyakönyvvezető az átvett kérelmet minden mellékletével felterjeszti Budapest Főváros Kormányhivatala Állampolgársági és Anyakönyvi Főosztályához. Az eljárás a továbbiakban ott folytatódik. Ha a kérelmező nevét a házastársa házassági névként viseli, azadatváltozás hatálya rá is kiterjed.
Eljárási illeték:10 000 Ft, melyet Budapest Főváros Kormányhivatala számlájára, átutalás formájában kell megfizetni. Az átutalásról szóló igazolás egy példánya a kérelem mellékletét képezi.
Ügyintézési határidő névváltoztatási kérelem esetén negyvenöt nap.
Amennyiben a kérelmező a meglévő utónevei közül egyet szeretne elhagyni, vagy a meglévő utónevei sorrendjének a cseréjét kéri, akkor az eljárás lefolytatására az anyakönyvvezető illetékes. Az anyakönyvvezető átvezeti az adatváltozást, az érintett kérelemére születési anyakönyvi kivonatot állít ki.Az adatváltozásokat követően szükséges cseréltetni minden okmányt az új névre.
Az eljárás illeték és díjmentes.
Ügyintézési határidő tizenöt nap.
Ügyintézéshez szükséges mellékletek:
a kérelmező személyazonosító okmánya és a lakcímkártyája
a kérelmező, valamint a névváltoztatással érintett személyek születési és házassági anyakönyvi kivonata, anyakönyvi eseménye(i)k EAK-ban szerepeljenek.
Házassági névviselési forma módosítására irányuló eljárás
A házassági névviselési forma–meghatározott kivétellel– az érintett kérelmére módosítható.
Ha a kérelmező a házassági névviselési forma módosításával érintettházasságát külföldön kötötte, a kérelem elbírálásának feltétele a házasság hazaianyakönyvezése.
A házassági névviselési forma módosítása anyakönyvbe történő bejegyzésénekfeltétele, hogy a házastársak e törvény hatálya alá tartozó születési anyakönyvi és házassági bejegyzését az elektronikus anyakönyv tartalmazza.
A házassági névviselési forma módosítására
- az elektronikus anyakönyvben szereplő bejegyzés esetén bármely anyakönyvvezető,
- az elektronikus anyakönyvben még nem szereplő anyakönyvi bejegyzés esetén a nyilvántartó anyakönyvvezető,
- elektronikusan benyújtott kérelem esetén a házasságkötés helye szerint illetékes anyakönyvi szerv,
- elektronikusan benyújtott kérelem alapján indult automatikus döntéshozatali eljárásban a kijelölt anyakönyvi szerv illetékes.
-
Ügyintézéshez szükséges mellékletek:
- a kérelmező személyazonosításra alkalmas okmánya és lakcímkártyája, házassági anyakönyvi kivonat
Eljárási illeték: nincs.
Ügyintézési határidő tizenöt nap.
Névviselés
Annak a magyar állampolgárnak, akinek a születési anyakönyvi bejegyzésében és a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő születési családi neve vagy utóneve eltér, és a személyazonosságot igazoló hatósági igazolványa alapján megállapítható, hogy a nevét a kért formában használta, kérelmére az anyakönyvvezető a születési nevét érintő adatváltozást az elektronikus anyakönyvbe bejegyzi.
A szülő családi nevének változtatása a szülő családi nevét viselő kiskorú gyermek családi nevére is kiterjed.
Ha a kérelmező nevét a házastársa házassági névként viseli, az adatváltozás hatálya rá is kiterjed.
Amennyiben az érintett születési anyakönyvi bejegyzése vagy a személyiadat- éslakcímnyilvántartás az érintett anyjának születési családi és utónevét az elhalt anyjaszületési anyakönyvi bejegyzésétől eltérő adatokkal tartalmazza, az érintettkérelmezheti, hogy az anyja nevét a személyiadat- és lakcímnyilvántartás vagy aszemélyazonosító igazolványa által igazolt adattal jegyezzék be.
Névviseléssel kapcsoltban minden esetben szükséges anyakönyvvezetővel egyeztetni, mivel a papír alapú és elektronikus anyakönyvek adatai eltérhetnek a személyi okmányok és SZL adataitól.
Ügyintézési határidő tizenöt nap.
Hazai anyakönyvezés
Magyar állampolgár külföldön történt anyakönyvi eseményét magyar anyakönyvnek is tartalmaznia kell, ezért a magyar állampolgár köteles kezdeményezni a külföldön történt házasságkötésének, bejegyzett élettársi kapcsolata létesítésének, gyermeke külföldön történt születésének, valamint magyar állampolgárságú hozzátartozója halálesetének hazai anyakönyvezését.
Hazai anyakönyvezni kell az állampolgársági eljárás keretében magyar állampolgárságot szerzett személyek anyakönyvi eseményeit is.
A hazai anyakönyvezés iránti kérelem bármely anyakönyvvezetőnél, vagy konzuli tisztviselőnél előterjeszthető.
A hazai anyakönyvezés iránti kérelemhez csatolni kell a személyazonosításra alkalmas iratokat, és a külföldön történt anyakönyvi eseményről kiállított okiratokat hiteles magyar fordítással ellátva (OFFI) vagy EU-s ügyesetén fordítási segédlet elfogadható.
A hazai anyakönyvezésre irányuló eljárásban nem szükséges fordítás az angol, német vagy francia nyelven kiállított, kormányrendeletben meghatározott anyakönyvi okiratokhoz.
Ügyintézési határidő hazai anyakönyvezési kérelem esetén hetvenöt nap.
Anyakönyvi kivonat kiállítása
Anyakönyvi kivonat kiállítására az anyakönyvvezető és az anyakönyvi szerv jogosult.
Az anyakönyvi szerv az adatoknak az általa történt bejegyzését követően, valamint elektronikus úton benyújtott kérelem esetén jogosult anyakönyvi kivonat kiállítására.
Az anyakönyvi kivonat kiállítása illetékmentes.
A kérelemre induló anyakönyvi eljárás ügyintézési tizenöt nap.
Állampolgársági eljárással kapcsolatos anyakönyvvezetői teendők
Az állampolgársági eljárással kapcsolatos ügyintézés 2013. január 1. napjától a járási hivatal hatáskörébe került, tehát minden, az állampolgársággal kapcsolatos kérelmet náluk kell benyújtani.
Nem változott azonban az állampolgársági eskü intézménye, ugyanis akkor válik valaki magyar állampolgárrá, ha a választása szerinti település polgármestere előtt állampolgársági esküt, vagy fogadalmat tesz. Az eskü és fogadalom egyenértékű.
A magyar állampolgárság megszerzésének időpontja az eskütétel napja.
Az anyakönyvvezető koordinálja az eskütétellel kapcsolatos feladatokat, és elvégzi az eskü, vagy fogadalom letétele előtti és utáni adminisztrációs munkát.
A jegyzői hatáskörbe a hagyatéki eljáráshoz kapcsolódóan a hagyatéki leltár felvétele tartozik.
Az eljárás megindítása:
Az eljárás folyamata, a hagyatéki leltár felvétele:
Póthagyatéki eljárás:
A jegyző előtt folyó hagyatéki eljárás díj-és illetékmentes.
ügyintéző: Laczáné Molnár Erika
elérhetőség: 74/570-800
A kereskedőnek a bejelentés-köteles termék forgalmazását kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendeletben (a továbbiakban: Korm. rend.) előírt adattartamú nyomtatványon kell bejelenteni. A tevékenység végzését a bejelentés benyújtását követően meg lehet kezdeni. A jegyző a bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal megküldi a jogszabályban megjelölt hatóságoknak, amelyek – amennyiben a forgalmazott termékkörök feladat- és hatáskörüket érinti - ellenőrzést folytatnak le. A jegyző a bejelentésről nyilvántartást vezet, amely nyilvános. A kereskedő az adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, illetve a nyitva tartási idő változását az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek.
A bejelentés-köteles termékkörök listáját a Korm. rend. 6. számú melléklete tartalmazza
Eljáró szervezeti egység: Tamási Polgármesteri Hivatal Hatósági Iroda
Illetékességi terület: Üzletben folytatott kereskedelmi tevékenység, közterületi értékesítés, közvetlen értékesítés, üzleten kívüli értékesítés esetében: Tamási Város közigazgatási területén végzett kereskedelmi tevékenységek.
Csomagküldő kereskedelem, automatából történő értékesítés, valamint közlekedési eszközön folytatott értékesítés esetében: tamási székhellyel rendelkező vállalkozások.
A kérelem kötelező tartalma: A bejelentést a 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet 1. melléklet A) pontjának megfelelő adatokkal kell kitölteni.
Csatolandó mellékletek a kereskedelmi tevékenység bejelentésekor:
Az eljárás illetékmentes.
Az eljárást megindító irat benyújtásának módja:
Az irat benyújtására nyitva álló határidő: A tevékenység megkezdését megelőzően kell benyújtani.
Ügyintézési határidő: 25 nap
I. fokon eljáró hatóság: Tamási Város Jegyzője
Eljáró szervezeti egység: Tamási Polgármesteri Hivatal Hatósági Iroda
Ügyintéző: Horváth Lászlóné
tel.: 74/570-800
A kereskedőnek a kizárólag üzletben forgalmazható termék (a továbbiakban: üzletköteles termék) forgalmazására szolgáló üzlet üzemeltetésére jogosító működési engedély (a továbbiakban: működési engedély) iránti kérelmet a Korm. rendelet 1. melléklet B.) pontjában meghatározott adattartalommal az üzlet helye szerint illetékes jegyzőnél kell benyújtania.
Amennyiben a kereskedő az üzletköteles termékek mellett az üzletben bejelentés alapján forgalmazható terméket is forgalmazni kíván, az e termékek forgalmazására vonatkozó bejelentését a működési engedély iránti kérelemben is megteheti.
A működési engedélyezési eljárásban külön vizsgálat nélkül ügyfélnek minősül az üzlet, valamint - a külön jogszabály szerinti vásáron és piacon, valamint a bevásárlóközpontban lévő üzlet kivételével - az üzlettel közvetlenül szomszédos, az üzlettel közös határvonalú, telekhatárú ingatlan tulajdonosa, társasház esetében a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke, lakásszövetkezet esetében az elnök
A működési engedély iránti kérelem benyújtásakor a kereskedő igazolja az üzlet használatának jogszerűségét, haszonélvezet esetében a haszonélvező, illetve közös tulajdonban álló üzlet esetében a tulajdonostársak hozzájárulásának tényét.
Helyszíni szemle szükségessége esetén a jegyző a helyszíni szemléről szóló értesítést a működési engedély iránti kérelemben megjelölt, az 1. melléklet B) I. pontja szerinti adatokkal együtt küldi meg. Az értesítésben a jegyző felhívja az ügyfelek figyelmét, hogy távolmaradásuk a szemle megtartását nem akadályozza. Távolmaradás esetén a szemle időpontja előtt a jegyzőhöz írásban beadott észrevételeket a jegyző a szemlén ismerteti.
A jegyző az eljárás során az ügyfelek adatait, és az üzlet tulajdonjogának igazolásához szükséges tulajdoni lapot az ingatlanügyi hatóság megkeresése útján vagy a számítógépes ingatlan-nyilvántartási rendszer használatával szerzi be.
A jegyző a működési engedély megadásával egyidejűleg az üzletet a 2. melléklet B) pontja szerint vezetett nyilvántartásba veszi. A jegyző által vezetett nyilvántartás a 2. melléklet B) pontjában meghatározott adatok tekintetében - a természetes személyazonosító adatok kivételével - közhiteles hatósági nyilvántartásnak minősül. A jegyző által vezetett nyilvántartás nyilvános.
A kereskedő a működési engedély megadását követően az 1. melléklet B) pontjában megjelölt adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, illetve a nyitva tartási idő változása esetén az azt megelőző nyolc napon belül köteles bejelenteni a jegyzőnek.
Az üzlet használatára jogosult személyében történő változást - amennyiben az üzletben folytatott tevékenységet, illetve forgalmazott üzletköteles termékkört nem érinti - annak megfelelő igazolása mellett az új jogosult köteles bejelenteni.
Az üzlet megszűnését a megszűnést követő nyolc napon belül be kell jelenteni a jegyzőnek. A jegyző a bejelentést követően haladéktalanul visszavonja a működési engedélyt, és az üzletet törli a nyilvántartásból.
A tevékenységet a végleges működési engedély (határozat) birtokában lehet megkezdeni.
A kérelem kötelező tartalma: A kérelmet a 210/2009. (IX. 29.) Kormányrendelet 1. melléklet B) pontjának megfelelő adatokkal kell kitölteni.
Csatolandó mellékletek:
Az eljárás illetékmentes
Az eljárást megindító irat benyújtásának módja:
Ügyintézési határidő: 25 nap
Eljáró szervezeti egység: Tamási Polgármesteri Hivatal Hatósági Iroda
Illetékességi terület: Tamási Város közigazgatási területén lévő vagy létesítendő üzletek
I. fokon eljáró hatóság: Tamási Város Jegyzője
Ügyintéző: Horváth Lászlóné
tel.: 74/570-800
A telepengedély, illetve a telep létesítésének bejelentése alapján gyakorolható egyes termelő és egyes szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól szóló 57/2013. (II. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rend) hatálya alá tartozó ipari tevékenység –a határon átnyúló szolgáltató tevékenység kivételével- csak a külön jogszabály szerinti telken, építményben vagy építményen belül önálló rendeltetési egységben folytatható. E rendelet hatálya az 1. és 2. mellékletben felsorolt gazdasági (termelő vagy szolgáltató) tevékenység (a továbbiakban: ipari tevékenység) folytatására terjed ki.
A tevékenység megkezdésére irányuló szándék bejelentését követően folytatható az 1. mellékletben meghatározott ipari tevékenység; a 2. mellékletben meghatározott ipari tevékenység a külön jogszabályban ipari területként meghatározott területen, valamint nem ipari területen akkor, ha a telepként szolgáló építmény vagy építményben az önálló rendeltetési egység a tevékenység végzésének megfelelő rendeltetésre 6 hónapnál nem régebbi véglegessé vált használatbavételi engedéllyel vagy tudomásulvétellel, illetve fennmaradási egyben használatbavételi engedéllyel rendelkezik.
A fentieken kívül az ipari tevékenységet csak végleges telepengedély birtokában lehet folytatni.
A bejelentés-köteles ipari tevékenység a megkezdésére irányuló szándék bejelentését követően folytatható.
A bejelentéshez formanyomtatvány használata kötelező, amely a Korm. rend. melléklete szerinti adattartalmú. Mellékleteként szerepel továbbá a bejelentés-köteles tevékenységek listája.
A jegyző a bejelentést követően haladéktalanul köteles meggyőződni arról, hogy a helyi építési szabályzat, szabályozási terv, meghatározott övezeti besorolás, illetőleg azok hiányában az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 18. § (2) bekezdése szerint a bejelentésben feltüntetett telepen az adott tevékenység végezhető-e. Amennyiben megállapítja, hogy az adott tevékenység a telepen nem végezhető, az ipari tevékenység végzését megtiltja és a telepet bezáratja.
Amennyiben a tevékenység végezhető, akkor a bejelentés-köteles tevékenységet nyilvántartásba veszi és a bejelentés másolatát a nyilvántartási számmal megküldi a bejelentőnek és szakhatóságoknak, akik – amennyiben a tevékenység feladat-és hatáskörüket érinti- 30 napon belül ellenőrzést folytatnak le.
A jegyző a bejelentés-köteles tevékenységről nyilvántartást vezet, mely nyilvános.
Az ipari tevékenység végzője az adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, írásban köteles bejelenteni a jegyzőnek.
A telepengedélyezési eljárásban ügyfélnek minősül a teleppel közvetlenül szomszédos, a teleppel közös határvonalú, telekhatárú ingatlan tulajdonosa, társasház esetében a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke, lakásszövetkezet esetében az elnök.
A jegyző a telepet - telepengedély-köteles tevékenység esetében a telepengedély megadásával egyidejűleg, bejelentés-köteles tevékenység esetében a (2) bekezdésben meghatározott feltétel fennállásának vizsgálatát követően haladéktalanul - a 6. melléklet szerint vezetett nyilvántartásba veszi. A jegyző az általa vezetett nyilvántartást az interneten közzéteszi.
Az ipari tevékenység végzője a telepengedély megadását, illetve a bejelentést követően a nyilvántartásban szereplő adatokban bekövetkezett változást - az ipari tevékenység változtatását ide nem értve - haladéktalanul, írásban köteles bejelenteni a jegyzőnek.
A jegyző az adatváltozást a nyilvántartásba bejegyzi. Telepengedély-köteles tevékenység esetében a jegyző a nyilvántartásba való bejegyzést követően, a korábban kiadott telepengedély bevonásával egyidejűleg a módosított adatoknak megfelelő telepengedélyt ad ki.
A telep használatára jogosult személyében történő változás esetén a (2) bekezdés szerinti eljárást kell alkalmazni, azzal, hogy a változást, annak megfelelő igazolása mellett az új jogosult köteles bejelenteni.
Az ipari tevékenység megszüntetését az ipari tevékenység végzője köteles a jegyzőnek a megszűnést követően haladéktalanul bejelenteni és - telepengedély-köteles tevékenység esetében - a telepengedélyt leadni. A telepet a jegyző törli a nyilvántartásból.
Az eljárás jogi alapja:
A bejelentés ill. a telepengedély iránti kérelem Tamási Város honlapjáról letölthető.
Csatolandó mellékletek:
Hivatalból beszerzendő mellékletek:
Az eljárás illetékmentes.
A telepengedélyezéssel kapcsolatos eljárásokért a kérelmező 5.000,-Ft. igazgatás szolgáltatási díjat köteles az eljáró hatóság részére megfizetni.
Az eljárást megindító irat benyújtásának módja:
Ügyintézési határidő a telepengedély kiadása iránti eljárásban: 30 nap
Az eljáró szerv: Tamási Város Jegyzője (7090 Tamási, Szabadság u. 46-48.)
Illetékesség: Tamási Város közigazgatási területe
Ügyintéző: Horváth Lászlóné
tel.: 74/570-800
Szálláshely-szolgáltatási tevékenység
Magyarország területén a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeit és a szálláshely-üzemeltetés bejelentésének rendjét a 239/2009. (X.20.) kormányrendelet határozza meg.
Nem tartozik e rendelet hatálya alá a nem szálláshely-szolgáltatás rendeltetésű ingatlan tartós tartózkodás céljából történő használatba adása lakásbérlet, házbérlet, albérlet vagy ágybérlet keretében.
A rendelet meghatározza az ágy, az egyéb szálláshely, a falusi szálláshely, a kemping, a kikötő, a közösségi szálláshely, a magánszálláshely, a nyaralóhajó-szálláshely, a panzió, szálláshely ágyainak száma, szálláshely befogadóképessége, a szálláshelykezelő szoftver, szálláshely-minősítés, a szálláshely-szolgáltatás, a szálloda, a szoba, az üdülőháztelep fogalmát.
A Kormány a szálláshely-szolgáltatási tevékenységgel összefüggésben eljáró hatóságként és a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságkén a szálláshely fekvése szerinti illetékes települési önkormányzat, Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjét, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi főjegyzőt, a nyaralóhajó-szálláshely tekintetében a kikötő fekvése szerinti illetékes települési önkormányzat jegyzőjét (a továbbiakban együtt: jegyző) jelöli ki.
A Kormány a szálláshely-minősítési tevékenység ellátására a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nkft-t (szálláshely-minősítő szervezet) jelöli k.
A különböző szálláshelytípusok üzemeltetése csak olyan szálláshelyen folytatható, amely megfelel azon szálláshelytípus szerinti minőségi, műszaki és szolgáltatási követelményeknek, amely tekintetében a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatni kívánják, és a szálláshely-szolgáltatásnak folyamatosan meg kell felelnie ameghatározott követelményeknek.
Szálláshely-szolgáltatás csak olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel, valamint érvényes szálláshely-minősítéssel,
A szálláshely üzemeltetését a jegyző felé be kell jelenteni a Korm. rendeletben előírt tartalmú formanyomtatványon az előírt mellékletekkel.
A jegyző a hatósági ellenőrzés elvégzése érdekében éves ellenőrzési tervet készít, amely alapján a nyilvántartásba vett szálláshely-szolgáltatót 6 évente legalább egy alkalommal hatósági ellenőrzés keretében ellenőrzi.
A jegyző a szálláshely-üzemeltetési tevékenység folytatására vonatkozó bejelentést nyilvántartásba veszi és közli a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ üzemeltetőjével valamint ha a szálláshelyen nyújtott szálláshely-szolgáltatás a 7. § (1) bekezdésben meghatározott valamely hatóság feladat- és hatáskörét az ott megjelölt szempontok szerint érinti, a jegyző az egyéb szálláshelyen történő szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatására vonatkozó bejelentés megtörténtéről szóló igazolást megküldi az érintett hatóság részére. A hatóság ellenőrzés befejezését követő nyolc napon belül, annak eredményéről tájékoztatja a jegyzőt.
A szálláshely-szolgáltató a 6. § (1) bekezdésében meghatározott adatokban bekövetkezett változást haladéktalanul, a szálláshely megszűnését a megszűnést követő nyolc napon belül köteles a jegyzőnek bejelenteni.
A szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén a jegyző jogkövetkezményeket állapíthat meg.
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely- üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X.20.) Kormányrendelet meghatározza a tevékenység jogszabályszerű gyakorlását.
Fontos kiemelni, hogy ajogszabályi rendelkezés szerint, az „egyéb szálláshely” a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából létesített épületben, de szálláshely-szolgáltatási céllal és nem magánszemély vagy nem egyéni vállalkozó által hasznosított, önálló rendeltetési egységet képező épületrész, ahol az egy szobában található ágyak külön-külön is hasznosításra kerülhetnek, illetve a szobák száma legfeljebb huszonöt, és az ágyak száma legfeljebb száz (Korm. rendelet 2. § 2. pontja).
A „magánszálláshely” szálláshely típus pedig az a nem kizárólag szálláshely-szolgáltatás folytatása céljából, magánszemély vagy egyéni vállalkozó által hasznosított lakás vagy üdülő, illetve azok egy lehatárolt részének és hozzátartozó területének hasznosítása, ahol a szobák száma legfeljebb nyolc, és az ágyak száma legfeljebb tizenhat (Korm. rendelet 2. § 6. pontja).
A jogszabályban az egyéb szálláshely szolgáltatók és magánszálláshely szolgáltatók üzemeltetési követelményei között rögzítésre került, hogy a szálláshely-szolgáltató köteles a szálláshely bejáratán kívül jól látható módon feltüntetni a szálláshely nevét, a szállás típusát (magyar, angol és/vagy német nyelveken), valamint a szálláshelyen belül - jól látható módon - feltüntetni a szálláshely nevét, a szállásadó nevét és telefonszámát és üzemeltetési engedély számát.
Valamennyi szálláshelyet érintő változás, hogy a Korm. rendelet 5. § (3) bekezdése értelmében a szálláshely-szolgáltatás olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel és érvényes szálláshely-minősítéssel. A tevékenység megkezdésére vonatkozó bejelentéshez mellékelni kell a szálláshelykezelő szoftver és szálláshely-minősítés meglétét igazoló dokumentumot is.
A szálláshelykezelő szoftver már valószínűleg nem ismeretlen a szolgáltatók számára. A 2019. január 1-jén hatályba lépett, a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVII. törvény végrehajtásáról szóló 237/2018. (XII.10.) Korm. rendelet értelmében a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központhoz (továbbiakban: NTAK) történő adatszolgáltatás is szálláshelykezelő szoftveren keresztül valósul meg.
A részletekről a NTAK honlapján https://info.ntak.hu/ találhatnak folyamatosan frissülő részletes információkat.
A kisebb szálláshelyek segítése érdekében a Magyar Turisztikai Ügynökség ingyenesen biztosít az NTAK-ba történő digitális adatszolgáltatásra alkalmas szálláshelykezelő szoftvert a legfeljebb 8 szobával és 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek számára. (ingyenes szoftver https://info.ntak.hu/ingyenes-szoftver)
A Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba regisztráló szálláshely-szolgáltatók a VENDÉGEM alkalmazás szálláshelykezelő szoftverként történő választásakor egy IGAZOLÁS A VENDÉGEM ALKALMAZÁS HASZNÁLATÁRÓL elnevezésű dokumentumot kapnak Ügynökségtől visszaigazolásként, amely a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet 6. § (2) bekezdés d) pontja szerinti szálláshelykezelő szoftver meglétét igazoló dokumentumnak minősül.
Mi a VENDÉGEM alkalmazás? Egy olyan egyszerűsített vendégnyilvántartó alkalmazás, amely az egyszerűsített feladatok ellátását szolgálja. A Magyar Turisztikai Ügynökség ingyenesen biztosít a legfeljebb 8 szobával és 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek számára.
A Vendégem alkalmazás az alábbi feltételek esetén vehető igénybe: Szálláshelyen maximum 8 szoba és 16 férőhely érhető el. Kemping esetében a lakóegységként területi egységet kell figyelembe venni. Férőhelyek esetén csak az állandó férőhelyeket kell figyelembe venni, a pótágyakat nem.
Az alkalmazás regisztrációra a szálláshely regisztrációját követően van lehetőség az NTAK felületén.
Több szálláshely esetében több alkalmazás regisztráció is lehetséges, minden alkalmassági feltételnek megfelelő szálláshelynél. (NTAK kompatibilis szoftverek https://info.ntak.hu/szoftverek/
A szálláshely-szolgáltatók az adatszolgáltatási kötelezettségeiket NTAK kompatibilis szoftverekkel teljesíthetik. A kevesebb, mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek a piacon elérhető szoftverek mellett az MTÜ által ingyenesen biztosított szoftvert is választhatják. A több mint 8 szobával, 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek olyan szoftverek közül választhatnak, melyek alkalmasak az NTAK részére történő adatszolgáltatás teljesítésére.
Kiemelendő, hogy a szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén kiszabható pénzbírság összege a Korm. rendelet 14. § (2) bekezdése szerinti összeg.
Az NTAK-ba a kereskedelmi célú szálláshely-szolgáltatást végzők regisztrációja és adatszolgáltatása kötelező a turisztikai térségek állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény alapján. Szálláshely-szolgáltatást jogi személyiséggel rendelkező szervezet, illetve adószámmal rendelkező természetes személy végezhet.
Tekintettel arra, hogy a tevékenység végzésének feltétele az adószám megléte, az NTAK-ba való regisztráció csak olyan szervezeteket, illetve személyeket érinthet, akik adószámmal rendelkeznek. Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 16. § (2) bekezdése alapján, adóköteles tevékenységet – jogszabályban foglalt kivétellel – csak az állami adó- és vámhatósághoz bejelentkezett, adószámmal rendelkező adózó folytathat. Az adózó adóköteles tevékenysége megkezdésének bejelentésével egyidejűleg nyilatkozik az Áfa tv-ben meghatározott adózási módokra vonatkozó választásáról, kizárólag adómentes tevékenység végzéséről, az adómegállapítás különös módjának alkalmazásáról.
Az ügyintézés helye:
Tamási Polgármesteri Hivatal Hatósági Iroda
7090 Tamási, Szabadság utca 46-48.
Tel.: 74/570-800
Az ügyfélfogadási idő:
hétfő: 8:00-18,00 óra
csütörtök: 8:00-16,30 óra,
Ügyintéző: Horváth Lászlóné
Telefon: 74/570-800/110 mellék
Ügyintézési határidő: 21 nap
Az eljárás illetékmentes.
Tájékoztató:
2011. június 15. napjától zenés, táncos rendezvény csak rendezvénytartási engedély birtokában tartható.
Engedélyt azokra az alkalmi, vagy rendszeres zenés, táncos rendezvényekre kell kérni, amelyeket tömegtartózkodásra szolgáló építményben, építményen, tömegtartózkodásra szolgáló helyiséget tartalmazó építményben (300 főnél nagyobb befogadóképességű helyiség, épület), illetve szabadban tartanak és várhatóan lesz olyan időpont, amikor a résztvevők száma az 1000 főt meghaladja.
Az engedély iránti kérelmet és mellékleteit a zenés, táncos rendezvénynek helyt adó építmény üzemeltetőjének, szabadtéri rendezvény esetén a rendezvény szervezőjének kell benyújtania a rendezvény helye szerinti önkormányzat jegyzőjéhez.
Ha az engedélyezési eljárás során a jegyző helyszíni szemle megtartását rendeli el, a szemlét a szakhatóságokkal közösen kell lefolytatni. Az engedélyt a kérelem, és a mellékleteként benyújtott dokumentáció, a helyszíni szemlén tapasztaltak, valamint a szakhatósági állásfoglalások figyelembe vételével adja ki. A rendezvénytartási engedély kiadásáról igazolást állít ki, a rendezvényt nyilvántartásba veszi és a nyilvántartást az önkormányzat honlapján közzéteszi.
Az engedély jogosultja a kérelem adataiban bekövetkezett változást, valamint a tevékenység megszüntetését haladéktalanul köteles bejelenteni a jegyzőnek.
Kapcsolódó jogszabályok: A zenés táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről szóló 23/2011. (III.8.) Korm. rendelet.
Ügyintézés: Tamási Polgármesteri Hivatal Hatósági Iroda
7090 Tamási, Szabadság utca 46-48.
Ügyfélfogadás:
Hétfő: 8,00-18,00-ig, Csütörtök: 8, 00-16,30-ig,
Ügyintéző:
Horváth Lászlóné
tel: 74/570-800
Az eljárás kérelemre indul, amelyhez az alábbiak csatolandók:
1. Biztonsági terv, amelynek tartalmaznia kell:
2. A rendezvény helyszín használatának jogcímére vonatkozó igazoló okirat (kivétel: tulajdoni lap)
3. Tűzvédelmi szabályzat (ha külön jogszabály kötelezővé teszi)
4. építészeti-műszaki dokumentáció és tervezői nyilatkozat (külön jogszabályban meghatozott)
6. minimum 10 fős biztonsági személyzet esetén: 1 fő biztonságszervezői, 3 fő személy- és vagyonőr képesítés
Az eljárás illetékmentes.
Az ügyintézési határidő: 20 nap
Vonatkozó jogszabályok:
Eljárás illetéke: az eljárás illetékmentes
Eljárási határidő: 15 napon belül - illetve tolmács kirendelése esetén 30 napon belül- , melybe nem számít bele az ellenérdekű fél nyilatkozattételéig eltelt idő.
Illetékesség: Tamási város közigazgatási területén megvalósult birtoksértő magatartás
Az ügy leírása: Azt a birtokost, akit birtokától jogalap nélkül megfosztanak, vagy birtoklásában jogalap nélkül háborítanak (tilos önhatalom) birtokvédelem illeti meg.
A birtokos 1 éven belül kérheti a jegyzőtől az eredeti birtokállapot helyreállítását vagy a zavarás megszüntetését. Egy évnél régebben fennálló birtoksértés esetén, illetve ha a birtoklás jogalapja is vitás, a bíróságtól lehet birtokvédelmet kérni.
A kérelemnek tartalmaznia kell:
A kérelmet, illetve annak mellékleteit eggyel több példányban kell benyújtani, mint amennyi féllel szemben kezdeményezték a birtokvédelmet.
Ha a kérelem nem tartalmazza a fent felsoroltakat, a jegyző a kérelmet elutasítja.
A jegyző az ellenérdekű felet nyilatkozattételre szólítja fel a kérelemben leírtak kapcsán, majd a felek által tett nyilatkozatok, valamint benyújtott bizonyítékok alapján döntést hoz.
Jogorvoslat: A jegyző határozata ellen közigazgatási úton jogorvoslatnak helye nincs. A határozatot sérelmesnek tartó fél, a határozat kézbesítésétől számított 15 napon belül a másik féllel szemben indított perben kérheti a határozat
Tamási Polgármesteri Hivatal
7090 Tamási, Szabadság utca 46-48.
+36 74 570 800
H - 7090 Tamási, Pf. 129.