LED-es világítótestek gyártására állt át a Philips tamási üzeme.
Kína helyett Tamásira tett a Philips
Az elmúlt három évben megduplázódott, mintegy 500 főre bővült a Philips Tamásiban működő lámpatestgyárának dolgozói létszáma, az előállított termékek darabszáma pedig a 2013-hoz képest megtriplázódott. Az idén további 30 százalékos piac- és létszámbővülés várható Rudics Róbert ügyvezető igazgató szerint, főleg az ipari létesítmények és a kereskedelmi egységek élénkülő keresletének köszönhetően.
A gyár eddigi fejlődését a beruházások és a hatékonyságjavító program eredménye mellett nagyban segítette a működési környezet kiszámíthatóbbá válása, de az is, hogy míg tíz éve a magyarországi gyártás unión belüli versenyképességét a költségelőnye alapozta meg, ma már a rugalmassága is. Ez utóbbit Rudics Róbert cége erősségének érzi, hangsúlyozva, hogy a rugalmasságot folyamatosan javítani kell. A társaság ennek jegyében hozta vissza például Tamásiba egyes lámpatestek gyártását a Távol-Keletről. Tapasztalataik szerint a kínai gyártás versenyelőnye már csak az árra igaz, noha az ott készült termékek minősége is javul. Fontos a kínálat frissen tartása is: a Philips nemrég kültéri elemekkel egészítette ki kínálatát. A választék korábban főleg beltéri üzleteket, ipari üzemeket és irodákat kivilágító rendszerekre szorítkozott.
A Tamásiban működő társaság neve február 1-jétől Philips Lighting Hungary Kft., igazodva az anyavállalat átalakulásához. A holland konszern világítástechnikai üzletága a Philips önálló vállalataként működik a továbbiakban, a háztartási kisgép és a gyógyászati berendezések üzletáguk pedig HealthTech néven olvadt össze.
A tamási gyár elődje egy 1968-ban alapított, sokprofilú ipari szövetkezet volt. A nagyra nőtt cég 1991-ben egy belga családi vállalkozáshoz került, majd 2007-ben a Philipshez. Utóbbi irányítása alatt szakítottak a háztartási világítási termékek előállításával, és a LED-es megoldásokra tértek át. Tavaly már 96 százalékban gyártott LED-es lámpatesteket, arányuk az idén 98 százalékra nő. A termékek Európában, Afrikában, a Távol-Keleten és Dél-Amerikában kelnek el, összesen 17 országcsoportban.
Ám a profilváltás dilemmát is okozott. A hagyományos lámpákat a vevők két-három évente cserélik, a LED-eseket viszont a „fit and forget” gyakorlat alapján csak megveszik, telepítik, és nyolc-tíz évig semmi dolguk vele. „Emiatt olyan árat kellett meghatároznunk, amely a legalább 50 százalékos energiamegtakarításhoz párosítva arra ösztönzi a fogyasztót, hogy legközelebb is tőlünk vásároljon” – magyarázta Kecskeméti Gábor, a társaság termékmenedzsere. A magyarországi értékesítés így is nehéz, mert a vevők még főleg a közvetlen beszerzési költség és nem a termék teljes élettartamára vetített kiadás alapján döntenek. Az itteni eladások a teljes bevétel 2,5-3 százalékát adják, a lámpatestek megtérülése három-négy év után várható. Főleg a kültéri LED-es világítási rendszerek piaca bővül, mert az ilyen fejlesztésekhez az önkormányzatok uniós forráshoz jutnak. A külföldi kézben lévő boltok, üzletek és irodák tulajdonosai, zöldmezős ipari beruházások befektetői is szívesen választják a LED-es világítást.
Szerző: B. H. L.
fotó: Philips
forrás: vg.hu