Az Önkormányzat képviselőtestülete 31/2015. (XI. 30.) rendeletében döntött a magánszemélyek kommunális adójának bevezetéséről. A Tamási Táj decemberi számában és a Tamási Rádióban is nyilatkoztam a kommunális adó bevezetésének okairól. Az adóbevallásra vonatkozó jövedelemnyilatkozat, illetve a bevallásra vonatkozó nyomtatványok kiküldését követően is számos kérdés merült fel, amelyeket itt szeretnék megválaszolni.
Kérdések és válaszok a kommunális adóról
1. Kik a kommunális adó alanyai?
A háztartások részére kiküldött tájékoztatóban, a város honlapján és a Tamási Tájban megjelent tájékoztató anyagokból is egyértelműen kitűnik, hogy a lakás céljára szolgáló építmény számít adókötelesnek. Az adó alanyai pedig azok a magánszemély(ek), aki(k) az év első napján az építmény tulajdonosa(i), vagyoni értékű jog esetén (pl. haszonélvezeti jog) annak jogosultja, továbbá az a magánszemély is, aki az önkormányzat illetékességi területén nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezik. Több tulajdonos esetén tulajdon-arányosan oszlik meg az adó összege. Vagyis, ha egy lakásingatlannak pl. két tulajdonosa van, akkor fejenként 4000/Ft/év adókötelezettségük van. Valamennyi tulajdonos által írásban megkötött és az adóhatósághoz benyújtott megállapodásban a tulajdonosok az adóalanyisággal kapcsolatos jogokkal és kötelezettségekkel egy tulajdonost is felruházhatnak. A magánszemélyek kommunális adója, nem épít-ményadó, tehát nem az ingatlan alapterületéhez, értékéhez igazodik, vagy azzal arányos.
2. Miért kell fizetnem, ha én saját erőből építettem járdát?
Sokan önerőből építettek járdát saját ingatlanjuk előtt. Minden tiszteltetem és elismerésem ezeknek a családoknak. Az is nyilvánvaló, hogy nemcsak a házunk előtti járdákat használjuk, hanem azokat is, amelyeken megközelítjük a munkahelyünket, a boltokat, az iskolákat, vagy a hivatalokat. Ezeknek a gyalogjáróknak az állapota az elmúlt 20-25 évben nagyon sokat romlott. Éppen ezért a 2016. évben a legforgalmasabb, legrosszabb állapotban lévő járdák felújítását kezdjük meg. Ez nem azt jelenti, hogy kizárólag a városközpontra esnek majd a munkálatok.
3. Több esetben pontatlan lakcímmel, rossz névvel kerültek kiküldésre az értesítések
Elnézést kérünk azoktól, akinek rossz névre, vagy címre került kiküldésre a levél. Az Önkormányzati Hivatal a Járási Földhivataltól kapott ingatlan-nyilvántartás alapján dolgozott. Több esetben előfordul, hogy névhez és lakcímhez kötődő változások nem lettek átvezetve a földhivatali nyilvántartásban.
4. Az értesítés kiküldésének időpontja a miért a karácsony előtti hétre esett?
A karácsony előtti időpont valóban nem volt túl szerencsés, azonban a vonatkozó jogszabály alapján január 15. napjáig teljesíteni kell az adóbevallást, amelynek határidejét január 31. napjára kitoltuk. További mentségünk, hogy február végére a Pénzügyi Osztály Adócsoportjának fel kell dolgoznia az összes, - nem kis mennyiségű – bevallási nyomtatványt és kiküldeni a határozatot és csekket a március 15-ei első fizetési határidőre. Új adó bevezetésénél ez jóval nagyobb munkaterhet jelent, mint majd a későbbiekben.
5. Mi történik azzal, aki január 31-ig nem készítteti el a bevallást? Mi történik azzal, aki nem nyújtja be a bevallást, illetve nem fizeti meg a kommunális adót?
A bevallási határidő elteltét követően az adóhatóság ellenőrizni fogja, hogy valamennyi érintett ingatlan esetében a bevallás beérkezett-e. Amennyiben valamely ingatlan esetében nem történt meg a bevallás benyújtása, úgy annak tulajdonosai felszólításra kerülnek, majd ennek eredménytelen elteltét követően mulasztási bírság kiszabására van lehetőség, amelynek összege 200 ezer forintig terjedhet.
Az adó késedelmes megfizetése esetén az esedékesség napjától számítva késedelmi pótlékot kell fizetni, amelynek mértéke minden naptári nap után a felszámítási időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd része.
Az adó meg nem fizetése végrehajtási eljárást von maga után, ugyanúgy mint a többi adónemnél. (jövedelemből letiltás, azonnali beszedési megbízás stb.)
6. Miért kell a magánszemélyeknek elkészíteniük a bevallást, miért nem készíti el ezt az Önkormányzati Hivatal?
Az adóbevallást az adóalanynak kell elkészítenie és határidőre benyújtania, de természetesen igény esetén az Adócsoport munkatársai segítenek a bevallás kitöltésében. Továbbá az adóhatóság hivatalból nem vizsgálja, illetve nincs is információja, hogy ki milyen mentességekre jogosult, vagy hogy a tulajdonostársak kívánnak-e élni azon lehetőséggel, hogy megállapodással valamelyik tulajdonost felruházzák az adófizetéssel kapcsolatos jogokra, kötelezettségekre.
Az Adócsoport munkatársai január hónapban teljes munkaidőben a tisztelt Ügyfelek rendelkezésére állnak, azaz
hétfőn: 8:00 – 18:00
kedd-csütörtök: 8:00 – 16:30
péntek: 8:00 – 12:00
közötti időpontokban.
7. Kell-e fizetnie a kommunális adót annak, aki idegenforgalmi adót fizet?
Az idegenforgalmi adót annak kell fizetnie, aki nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát eltölt, míg a kommunális adó alanya a lakás céljára szolgáló építmény tulajdonosa, kivéve az üdülő, szállásépület, szálláshely ingatlanokat. Üdülő, szállásépület, szálláshely esetén nincsen kommunális adófizetési kötelezettség, mivel azok után építményadót kell fizetni.
8. Hogyan lesz nyomon követhető a befizetett összeg?
Az Önkormányzat külön nyilvántartást vezet a befolyt összegről és az elvégzett munkákról. Erről minden évben külön beszámolót készít a Képviselőtestület részére, amit minden adófizető tamási polgár részére nyilvánossá tesz. A befolyt kommunális adó összegét az Önkormányzat megduplázza, ez az összeg képezi azt az alapot, amelyet elsősorban járda, illetve útépítésre fordítunk.
Amennyiben további kérdésük van a Város hivatalos facebook oldalán keresztül, levélben, e-mailben, illetve az ügyfélfogadási időmben a Hivatalban is feltehetik.
Porga Ferenc
polgármester